Ispitivanje buduće ekspanzije hotelske industrije u Republici Hrvatskoj

Intenzivni investicijski ciklusi velikih i snažnih hotelskih grupacija provode se već u kontinuitetu na mediteranskom području Republike Hrvatske koji obuhvaća županije poput Istarske, Primorsko-goranske, Zadarske, Splitsko-dalmatinske i ostala prekrasna priobalna područja. Izgradnja turističkog brenda Republike Hrvatske na međunarodnim emitivnim tržištima rezultirala je pojačanim interesom za povećanjem smještajnih kapaciteta kao priliku za ostvarivanjem ekstrazarade u koncentriranoj industriji oligopola, hotelskoj industriji. Sama konfirmacija ovog iskaza jest ukupan zbroj poslovnih prihoda četiriju najvećih poduzeća u sektoru Hoteli i restorani za područje Republike Hrvatske. Ukupni prihod tih četiri poduzeća u 2020. godini zbrojeno je iznosio 1.883.700.000,00 HRK.

Prednosti koje donosi linearni rast investicijskih aktivnosti u hotelskoj industriji su: smanjenje nezaposlenosti, poticanje i rast gospodarske aktivnosti, povećanje proračunskih prihoda na lokalnoj i nacionalnoj razini i slični relevantni elementi. Nedostatak potpune kvalitetne implementacije projekata koja direktno utječe na poslovne rezultate i pokazatelje poslovanja u kauzalnoj je vezi s nedostatkom radne snage. Naime, prema podacima HUT-a zbog manjka optimalnog broja radnika najveće turističke kompanije prošle godine su propustile uprihoditi čak 100 milijuna eura. Dovoljan iznos da se preispita gornja granica razine investicija u nadolazećem razdoblju i naglasi važnost povrata ulaganja i kako prosječan rok povrata od ulaganja u turistički oblik investicije aproksimativno iznosi 20 godina. Manjak efikasnosti i efektivnosti poslovnih procesa rezultira stvaranjem svojevrsne barijere u ostvarivanju dugoročnog rasta i razvoja poslovanja podružnica. Osim nedostatka radne snage i drugi relevantni problemi u pravilu snažnije pogađaju tu industriju u odnosu na druge tipove industrija (ratni sukobi, inflatorni šokovi, globalno natjecanje).

Neosporiva je činjenica kako je hotelska industrija jedan od glavnih nositelja turističke djelatnosti koja u strukturi BDP-a Republike Hrvatske premašuje postotni udio od dvadeset posto. Opreznost je potrebna u domeni strateškog fokusiranja na turističke djelatnosti kao osnovice nacionalnog gospodarstva zanemarivši djelatnosti i industrije s primarnim naglaskom poslovanja usmjerenim na kontribuciji robnog izvoza kao i strateškim „koncentriranjem“ na industriju sadašnjosti i budućnost odnosno IT sektor u kojemu su pojedina hrvatska poduzeća i više nego konkurentna i na globalnoj razini.


Primjedbe