Oblikovanje proizvoda kao konkurentska prednost poduzeća

Iz marketinškog kuta gledanja, proizvod je ono dobro koje možemo ponuditi na tržištu potencijalnim kupcima. Upotrebom i/ili potrošnjom proizvoda mogu se zadovoljiti potrebe i želje pojedinaca. Proizvode dijelimo na fizička dobra (ona dobra s svojstvom opipljivosti) i na usluge koje imaju svojstvo neopipljivosti te se sastoje od aktivnosti kojima se zadovoljava zadani stupanj korisnosti osobe. Oblikovanje novih proizvoda od iznimne je važnosti za opstanak poduzeća u suvremenim uvjetima poslovanja.

Gotovo je nemoguće govoriti o oblikovanju proizvoda, a da se ne spomene američka računalna kompanija Apple. Na datum 9. siječnja 2007. godine generalni direktor Apple Inc. Steve Jobs održao je jednu od najpoznatijih prezentacija u poslovnom svijetu. Na toj prezentaciji, Jobs je predstavio svijetu prvi model mobilnog uređaja naziva iPhone. Konkurentski modeli mobilnih uređaja BlackBerry, Nokia E62 i ostali mobilni uređaji prema specifikacijama proizvoda i jednostavnosti u korištenju od strane kupaca jednostavno su daleko zaostajali za novo predstavljenim iPhone mobilnim uređajem. iPhone je lansirao Apple Inc. direktno u orbitu poslovne izvrsnosti. Menadžeri drugih kompanija, brojni teoretičari, znanstvenici, apsolutno svi iz poslovne prakse htjeli su saznati odgovor na pitanje: Koja je to „formula“ Appleove izvrsnosti?

Jedno od ključnih načela oblikovanja proizvoda u Apple Inc. jest stvaranje fokusne grupe. Posebni timovi unutar poduzeća bavili su se procesom „targetiranja“ kako bi uspješno odredili fokusnu grupu budućih potencijalnih kupaca. Nadalje poduzeće jednostavno treba biti spremno reći ne onim idejama i rješenjima koje ne smatraju dovoljno dobrim rješenjem za postizanje poslovne uspješnosti. Apple Inc. pri razvijanju proizvoda formira istraživačke grupe sastavljene od zaposlenika kompanije. U sklopu istraživačke grupe raspravlja se o mogućim doradama, razradi, modificiranju proizvoda s ciljem podizanja same kvalitete proizvoda. Svaki član istraživačke grupe iznosi vlastiti osvrt uz proizvod i stavlja sebe  u poziciju potencijalnog kupca. Istraživačke grupe predstavljale su svojevrsno jeftino eksperimentiranje. Velika količina sati rada uložena je u razvijanje Appleovih proizvoda, prelazeći sve granice normalnosti razvijanja novog proizvoda. No, kao što znamo šampioni nisu obične, regularne osobe. Šampioni su ona vrsta ljudi koji su opsesivni onime što rade i ono što rade za njih ne predstavlja radni zadatak ili posao nego zabavu. Primjerice, Jobsovo prezentiranje prvog iPhonea tijekom kojeg jednostavno ne može sakriti uzbuđenje i radost pri prezentiranju rezultira stvaranjem energije koja se prenosi na sve buduće korisnike  Apple Inc. proizvoda. Takva energija jest ona vrsta energije koja nikada neće nestati i zauvijek će svijetliti u obliku čarobnih Appleovih proizvoda.


Primjedbe