Funkcionalnost spajanja i preuzimanja poduzeća

 Spajanje i preuzimanje (engl. M&A) predstavlja opći pojam koji opisuje konsolidaciju tvrtki ili imovine kroz različite vrste financijskih transakcija uključujući spajanja, akvizicije, konsolidacije, ponude na natječajima, kupnju imovine i upravljačke akvizicije. Neke od svjetskih korporacija koja kontinuirano vrše M&A aktivnosti su: Coca-Cola, Kraft, General Mills, Mars, Johnson&Johnson, British American Tobacco, Infobip.

Svrha spajanja i preuzimanja organizacija ne mora biti i nije univerzalna. Točnije, poduzeće se može odlučiti na navedene investicijske aktivnosti iz razloga poput: nabave sirovine željenog svojstva, stjecanje neovisnosti u procesu stvaranja vrijednosti, povećanje diferencijacije proizvoda, ulaganje viška sredstava, rasta boniteta poslovanja i slično. Naravno, putem M&A aktivnosti rukovodstvo poduzeća računa na „osnovne“ financijske prednosti u vidu: smanjenja određenih troškova uslijed integriranja, povećanje poslovnih prihoda, povećanje dobiti poduzeća, ostvarivanje rasta tržišnog udjela. Kako bi organizacija ostvarila navedene prednosti potrebno je utvrditi isplativost određene M&A transakcije. Implementacija nije jednostavna i postoji izvjestan rizik kao i neizvjesnost o samoj uspješnosti poduzetih aktivnosti.

Poslovna praksa nudi primjere uspješne, ali i neuspješne provedbe aktivnosti spajanja i preuzimanja. Ono što je jasno jest izražena značajnost utjecaja spajanja i preuzimanja na cjelokupno poslovanje organizacije i izravna korelacija s financijskim rezultatima poslovanja. Jack Welch (proglašen od strane američkog poslovnog časopisa Fortune za menadžera stoljeća) jednom je prilikom pri gostovanju na Stanford Sveučilištu istaknuo kako je jedna od rijetkih, ali i možda i najvećih pogrešaka u njegovoj dugoj i uspješnoj karijeri bila akviziranje jedne investicijske banke. Gospodin Welch je posebno naglasio kako bez obzira koliko financijski rezultati, pokazatelji, brojke predviđaju uspješnost M&A, ne predstavljaju ključan faktor pri donošenju odluke o spajanju ili preuzimanju. Ključan faktor je organizacijska kultura odnosno podudaranje obrasca vrijednosti, vizije i misije poslovanja, djelovanja i ponašanja organizacija.

Primjedbe