Spajanje i preuzimanje (engl. M&A) predstavlja opći pojam koji opisuje konsolidaciju tvrtki ili imovine kroz različite vrste financijskih transakcija uključujući spajanja, akvizicije, konsolidacije, ponude na natječajima, kupnju imovine i upravljačke akvizicije. Neke od svjetskih korporacija koja kontinuirano vrše M&A aktivnosti su: Coca-Cola, Kraft, General Mills, Mars, Johnson&Johnson, British American Tobacco, Infobip.
Svrha spajanja i preuzimanja organizacija ne mora biti i
nije univerzalna. Točnije, poduzeće se može odlučiti na navedene investicijske
aktivnosti iz razloga poput: nabave sirovine željenog svojstva, stjecanje
neovisnosti u procesu stvaranja vrijednosti, povećanje diferencijacije
proizvoda, ulaganje viška sredstava, rasta boniteta poslovanja i slično.
Naravno, putem M&A aktivnosti rukovodstvo poduzeća računa na „osnovne“
financijske prednosti u vidu: smanjenja određenih troškova uslijed
integriranja, povećanje poslovnih prihoda, povećanje dobiti poduzeća,
ostvarivanje rasta tržišnog udjela. Kako bi organizacija ostvarila navedene
prednosti potrebno je utvrditi isplativost određene M&A transakcije.
Implementacija nije jednostavna i postoji izvjestan rizik kao i neizvjesnost o
samoj uspješnosti poduzetih aktivnosti.
Poslovna praksa nudi primjere uspješne, ali i neuspješne
provedbe aktivnosti spajanja i preuzimanja. Ono što je jasno jest izražena
značajnost utjecaja spajanja i preuzimanja na cjelokupno poslovanje
organizacije i izravna korelacija s financijskim rezultatima poslovanja. Jack
Welch (proglašen od strane američkog poslovnog časopisa Fortune za menadžera
stoljeća) jednom je prilikom pri gostovanju na Stanford Sveučilištu istaknuo
kako je jedna od rijetkih, ali i možda i najvećih pogrešaka u njegovoj dugoj i
uspješnoj karijeri bila akviziranje jedne investicijske banke. Gospodin Welch
je posebno naglasio kako bez obzira koliko financijski rezultati, pokazatelji,
brojke predviđaju uspješnost M&A, ne predstavljaju ključan faktor pri donošenju
odluke o spajanju ili preuzimanju. Ključan faktor je organizacijska kultura
odnosno podudaranje obrasca vrijednosti, vizije i misije poslovanja, djelovanja
i ponašanja organizacija.
Primjedbe
Objavi komentar