Isplativost uvođenja poreza na nekretnine u Republici Hrvatskoj

 Porez na nekretnine jedan je od ekonomsko fiskalnih pojmova s najčešćom pojavom i pažnjom u užoj i široj javnosti. Konstantno preispitivanje potrebe uvođenja poreza na nekretnine u Republici Hrvatskoj shodno tome nalaže legitimno pitanje o korisnosti navedenog poreza kao i određenih nedostatka, funkcionalnosti implementacije i koordinacije s drugim elementima pri djelovanju javnog sustava.

Porez na nekretnine definira se kao porez na vlasništvo ili korištenje nekretnine. Izdašnost poreza u vidu visine i stabilnosti prihoda omogućuje jednostavnije djelovanje izvršnih vlasti (najčešće prihod lokalne razine vlasti) i adekvatno pokrivanje rashoda proračuna. Proračun kao takav postaje manje ovisan o drugim vrstama poreznih i neporeznih davanja te iz tog razloga moguće je izravno smanjivanje iznosa davanja kako za fizičke tako i za pravne osobe. Imovina kao stvarni pokazatelj bogatstva zadovoljava načelo pravednosti i porez na nekretnine smatramo progresivnom vrstom poreza. Primjerice, PDV kao svefazni, neizravni porez na promet nominalno ne opterećuje jednako svakog poreznog obveznika i PDV kao takav jest zapravo regresivan porez. Osoba s mjesečnim neto dohotkom od 45.000 HRK i osoba s mjesečnim neto dohotkom od 5.000 HRK u principu spadaju u isti porezni razred pri podmirivanju porezne obveze u obliku PDV-a.

U poreznom sustavu Republike Hrvatske nalazi se porez na promet nekretnina koji je gradski/općinski porez. Obilježje heterogenosti nekretnina (svaka nekretnina razlikuje se u odnosu na drugu nekretninu) kao i određivanje osnovice za obračun poreza na nekretnine otežava proces implementacije. Jednako tako važno je koristiti se preciznom i transparentnom metodologijom sa svrhom uspostavljanja popisa svih pojavnih oblika imovine na području Republike Hrvatske. Jasno strukturiranje imovine izuzetno bi pomoglo u sprečavanju diskriminatornog efekta i narušavanja načela pravednosti pri utvrđivanju, obračunu i plaćanju poreza na nekretnine.

Većina zemalja članica Europske Unije uvela je porez na nekretnine čije porezne stope dosežu do četiri posto. Porez na nekretnine u Sjedinjenim Američkim Državama prosječno s obzirom na pedeset saveznih država SAD-a iznosi 1,1 posto. Naravno smatra se društveno opravdanim i određena razina otpora prema uvođenju novih prisilnih davanja koju je vjerojatno najbolje opisao i potkrijepio racionalnim argumentom bivši predsjednik Sjedinjenih Američkih Država Franklin Delano Roosevelt (engl.): „Taxes are paid in the sweat of every man who labors.“

 

 

Primjedbe