Porez na nekretnine jedan je od ekonomsko fiskalnih pojmova s najčešćom pojavom i pažnjom u užoj i široj javnosti. Konstantno preispitivanje potrebe uvođenja poreza na nekretnine u Republici Hrvatskoj shodno tome nalaže legitimno pitanje o korisnosti navedenog poreza kao i određenih nedostatka, funkcionalnosti implementacije i koordinacije s drugim elementima pri djelovanju javnog sustava.
Porez na nekretnine definira se kao porez na vlasništvo ili
korištenje nekretnine. Izdašnost poreza u vidu visine i stabilnosti prihoda
omogućuje jednostavnije djelovanje izvršnih vlasti (najčešće prihod lokalne
razine vlasti) i adekvatno pokrivanje rashoda proračuna. Proračun kao takav
postaje manje ovisan o drugim vrstama poreznih i neporeznih davanja te iz tog
razloga moguće je izravno smanjivanje iznosa davanja kako za fizičke tako i za
pravne osobe. Imovina kao stvarni pokazatelj bogatstva zadovoljava načelo
pravednosti i porez na nekretnine smatramo progresivnom vrstom poreza. Primjerice,
PDV kao svefazni, neizravni porez na promet nominalno ne opterećuje jednako
svakog poreznog obveznika i PDV kao takav jest zapravo regresivan porez. Osoba
s mjesečnim neto dohotkom od 45.000 HRK i osoba s mjesečnim neto dohotkom od
5.000 HRK u principu spadaju u isti porezni razred pri podmirivanju porezne
obveze u obliku PDV-a.
U poreznom sustavu Republike Hrvatske nalazi se porez na
promet nekretnina koji je gradski/općinski porez. Obilježje heterogenosti
nekretnina (svaka nekretnina razlikuje se u odnosu na drugu nekretninu) kao i
određivanje osnovice za obračun poreza na nekretnine otežava proces
implementacije. Jednako tako važno je koristiti se preciznom i transparentnom
metodologijom sa svrhom uspostavljanja popisa svih pojavnih oblika imovine na
području Republike Hrvatske. Jasno strukturiranje imovine izuzetno bi pomoglo u
sprečavanju diskriminatornog efekta i narušavanja načela pravednosti pri
utvrđivanju, obračunu i plaćanju poreza na nekretnine.
Većina zemalja članica Europske Unije uvela je porez na
nekretnine čije porezne stope dosežu do četiri posto. Porez na nekretnine u
Sjedinjenim Američkim Državama prosječno s obzirom na pedeset saveznih država
SAD-a iznosi 1,1 posto. Naravno smatra se društveno opravdanim i određena
razina otpora prema uvođenju novih prisilnih davanja koju je vjerojatno
najbolje opisao i potkrijepio racionalnim argumentom bivši predsjednik
Sjedinjenih Američkih Država Franklin Delano Roosevelt (engl.): „Taxes are paid in
the sweat of every man who labors.“
Primjedbe
Objavi komentar