Znanje i vještine kao ključni faktori uspješnosti poslovnih lidera

 Opće je prihvatljivo kako su znanje i vještine odnosno sposobnosti rada sa stvarima, ljudima i idejama središnji čimbenik pri definiranju i analiziranju razine uspješnosti određene osobe u poslovnom svijetu. Iako je neosporiva važnost znanja i vještina, tu su i ostali faktori s obilježjem direktne kauzalnosti na kvalitetu individue. Diferencijacija osobnosti kao i stil ponašanja u suvremenom poslovanju postaju i ukazuju na područje mogućnosti ostvarivanja komparativne prednost naprema konkurenciji.

Emocionalna inteligencija postala je jedna od glavnih i osnovnih sastavnica uspješnog poslovnog čovjeka. Sposobnost uvažavanja, prepoznavanja, slušanja drugih osoba kao i sposobnost izražavanja vlastitih emocija (nema biznisa bez strasti) čine suštinu emocionalne inteligencije. U okviru osobnosti treba se dotaknuti i osobine samopouzdanja. Visoko samopouzdanje jest jako kvalitetna osobina koju pojedinac može posjedovati, no predostrožnost je nužna pri načinu iskazivanja samopouzdanja. Pojedinci koji vjeruju da „pucaju“ od samopouzdanja vrlo često znaju samopouzdanje zamijeniti i preobratiti za arogantan i bahat stav. Tom Ford jednom je prilikom kazao kako su osobe pune samopouzdanja upravo one osobe koje imaju snagu uzdignute glave, s osmijehom na licu ući u prostoriju i ljubazno pozdraviti apsolutno svakog pojedinca u toj prostoriji.

Stil kojim se služi pojedinac vrlo je važan element pri samoj prezentaciji vlastitih znanja i vještina. Pogrešan stil komuniciranja, vođenja može u potpunosti zasjeniti znanje i vještine pojedinca. Poslovni lider mora biti ciljno usmjeren pri korištenju nekog stila i kroz vlastiti stil ponašanja individua u principu potvrđuje ili opovrgava svoju kvalitetu. Dinamičnost, kompleksnost suvremenog poslovanja samo još dodatno pojačava i naglašava važnost primjene zrelog kontingencijskog/situacijskog pristupa. Reakcija poslovnog lidera u situacijama i sam odabir stila usmjeren ka rješavanju nekakve situacije, stanja, problema snažno utječu na percepciju i reputaciju osobe kao vođe.

Svi kvalitetni poslovni lideri jesu osobe čije su osobine, znanja i vještina te stil ponašanja komplementarni i teže ka perfekciji. Tradicionalan pristup nalaže kako su jedino znanje i vještine elementi koje je moguće stjecati, unapređivati za razliku od osobnosti i stila pojedinca. No naprotiv usavršavanjem osobnosti radeći na samosvijesti i upravljanju sobom kao i primjena adekvatnog stila za to predviđenu situaciju, individua sebi otvara nove prilike i mogućnosti u pomicanju i razbijanju osobnih granica.

Zaključno, znanje i vještine i dalje će biti u središtu pozornosti metrike poslovnog kruga. Poslovni lider svoje znanje i vještine jednostavno više ne može bazirati samo na ekonomiji i ekonomskim pojmovima. Znanje iz područja psihologije, filozofije, političkih znanosti, ekologije i drugih disciplina poslovnom lideru pružaju opciju uviđanja šire slike i jednostavnijeg, inovativnijeg, pragmatičnijeg donošenja odluka u kratkom i dugom roku s jedinstvenom svrhom povećanja blagostanja.

 

Primjedbe