Japanska filozofija kontinuiranog unapređivanja poslovanja

 Nastavno na kontinuirano unapređivanje i japanski modalitet organizacije rada, ovaj članak usmjeren je navođenje i opisivanje japanske izvrsnosti u suvremenom poslovanju.

Pragmatičnost, hrabrost i inovativnost osnovica su japanske kulture poslovanja. Japanski zračni napad na američku luku Pearl Harbor 1941. godine zapravo predstavlja svojevrsnu uvertiru i globalnu prezentaciju Japana i njihovog tipa razmišljanja. Naime, japanski napad počeo je u ranojutarnjim satima, u smjeru i za vrijeme sunčevog izlaska. Iz tog razloga, američke obrambene jedinice suočile su se s teškoćama pri identifikaciji i prilagodbi na napad letjelica.

Nemogućnost ostvarivanja značajnog utjecaja u domeni luksuznih dobara, Japance je usmjerila ka dodatnom angažiranju pri postizanju komparativne prednosti u svim poslovnim procesima poduzeća. Visoka razina partnerstva s dobavljačima, uklanjanje pogrešaka u odvijanju poslovnih procesa na samom izvoru, povećanje brzine primanja, obrada i ispunjavanja zahtjeva kupaca, način i vrijeme isporuke proizvoda samo su neke od osnovnih karakteristika poslovanja japanskih poduzeća. Odličan primjer japanske djelotvornosti jest automobilska industrija odnosno modalitet rada primijenjen u navedenoj industriji.

Prosječan broj inženjerskih sati po jednom automobilu za 45 % manji je u odnosu na prosječan broj inženjerskih sati kod američkih proizvođača automobila. Nadalje, vrijeme potrebno za razvoj prototipa prosječno iznosi 6,2 mjeseca naprema 12,4 mjeseca koliko je potrebno američkim razvojnim timovima. Zanimljivo je i kako 51% od ukupnih radnih aktivnosti izvršavaju dobavljači nekog poduzeća (izvrsna primjena JIT modaliteta).

Američka i japanska filozofija poslovanja vrlo često su predstavljene kao dva krajnja ekstremiteta što je u principu relativno pogrešno. Japanski „poslovnjaci“ imaju učestalu praksu odlaska u Sjedinjenje Američke Države i promatranja, učenja o aktivnostima poslovnih procesa i projekata od strane Amerikanaca. S druge strane, neki od najznačajnijih američkih gurua upravljanja kvalitetom poslovanja, godine i godine poslovne karijere proveli su u Japanu. Kolektivna svijest o učenju kao takva jednostavno doseže razinu implementacije učeće organizacije u suvremenom poslovanju do nevjerojatnog stanja.

Za kraj, izuzetno je jasno da ne čudi podatak kako Japanci strateški planiraju poslovanje za razdoblje od sedam generacija. Ne tri mjeseca, ni jednu, tri, pet, deset godina već sedam generacija življenja sa svrhom kreiranja uspješnog pristupa izgradnje ostavštine nadolazećim naraštajima.

Primjedbe