Potencijal Republike Hrvatske kao opskrbnog čvorišta Europe

Prekrasna obalna i priobalna područja, prozirno bistro Jadransko more, topla ljeta i relativno blage zime nisu jedine prednosti geografske lokacije Republike Hrvatske. S obzirom na geografski položaj, Republika Hrvatska ima potencijal postajanja jednim od glavnih opskrbnih čvorišta u Europi.

Geografska lokacija Lijepe Naše itekako pogoduje aktivnostima robne razmjene. Povezanost s Zapadnom, Srednjom, Jugoistočnom Europom izražena je komparativna prednost u odnosu na druge mediteranske zemlje Europe. Osim područja djelovanja u sklopu unutarnjeg tržišta Europske unije, Republika Hrvatska ima pogodan lokacijsko-distribucijski pristup zemljama Zapadnog Balkana.

Republika Hrvatska kao opskrbno čvorište djelovala bi kao svojevrsna točka gdje se resursi zadržavaju zbog skladištenja ili daljnje obrade. Jednako tako, s područja razmatranja veza unutar opskrbnog lanca, Republika Hrvatska predstavljala bi transportnu, energetsku i informacijsku mrežu kojom su povezana čvorišta u opskrbnom lancu. Nastavno, prometna mreža bazirana na kvalitetnoj cestovnoj povezanosti, skorašnje pristupanje schengenskom prostoru, najavljena provedba modernizacije željeznica i željezničkog prometa, reorganizacija poslovanja luka, predstavljaju/li snažne elemente pri postizanju navedenih ciljeva. 

Aktivnosti u poduzeću, organizaciji sačinjavaju tek jednu trećinu ukupnog udjela aktivnosti suvremenog poslovanja. Dvije trećine aktivnosti otpada na aktivnosti povezane s opskrbnim lancem (dobavljačima, kupcima, potrošačima). Opskrbni lanac iznimno determinira uspješnost nacionalnog, regionalnog, svjetskog gospodarstva.

Svaki gospodarski šok uzrokovan događajima poput COVID-19 pandemije, rata u Ukrajini, Ever Given problema, prvenstveno se odražava na opskrbni lanac, što kasnije dovodi do negativnih reperkusija unutar pojedinih poduzeća. Razlog ovog navođenja jest problematičnost kolektivne upravljačke percepcije, što se održava u podatku kako je 90 posto budžeta poduzeća usmjereno prema aktivnostima unutar poduzeća, a preostalih i preniskih 10 posto na aktivnosti u sklopu opskrbnog lanca.

„Uspješan menadžer jest onaj menadžer koji poznaje aspekte cjelokupnog tržišta djelovanja“ (P. Drucker).  


Primjedbe