Porez na rad najjednostavnije se definira kao prinudan i bez protučinidbe izvršen novčani transfer u korist institucija javne vlasti s funkcijom ostvarivanja aktivnosti u javnom sektoru.
Česte su prepirke vezane uz visinu poreznih stopa i poreznog
iznosa na rad koji prisvaja država, te temeljem toga i visina troškova
poduzeća u privatnom sektoru. Postoji li stvarno prostor za umanjivanje poreza
u Republici Hrvatskoj?
Situacija je nadasve kompleksna, ali ono što je jasno i
razumno jest želja poduzeća za nižim iznosom poreza na rad. Poduzeća svoju
energiju ka navedenom cilju baziraju na činjenici kako su prihodi javnih razina vlasti kao takvi izravan
teret poslovanja i življenja pravnih i fizičkih osoba zbog nemogućnosti
kreiranja poslovnih prihoda od strane javnih razina vlasti.
S druge strane, važno je ponovno napomenuti kako je funkcija
novčanog transfera poreza usmjerena ka ostvarivanju aktivnosti u javnom
sektoru, što posljedično dovodi i do pružanja javnih dobara i usluga. Određenoj
osobi, kasno navečer pozli te se uputila u najbližu bolnicu po adekvatnu
medicinsku skrb s obzirom na njezin trenutni problem. Novčana naknada je bez
ikakvog značaja. Preko puta oceana, u Sjedinjenim Američkim Državama,
aproksimativan iznos dnevnog troška u bolnici iznosi 2.873 američkih dolara.
Stanovnik SAD-a kako bi pokrio samo jednodnevni iznos treba raditi 110 sati.
Nastavno, prosječna medijalna nadnica iznosi 26,22 američkih dolara na
nacionalnoj razini, dok je prosječni iznos troška boravka u bolnici porastao za
94 posto u odnosu na 2004. godinu. Kolika je realna dohodovna mogućnost samostalnog prihvaćanja ovakvih i sličnih oblika obveza od strane građana RH?
Pojašnjen je jedan primjer, ali aplikativna primjena može se
prikazati i kroz infrastrukturne djelatnosti. Infrastrukturne djelatnosti u
ovom kontekstu podrazumijevaju njihovu iznimnu ulogu u izgradnji svakog
pojedinca. Obrazovanje, znanost, kultura i sport čine osnovne infrastrukturne
djelatnosti gdje kućanstvo snosi minimalan dio ili nikakav dio dodatne novčane
obveze.
Usklađivanje želja svih interesno utjecajnih skupina ove
teme, zahtjevno je i kompleksno. Rješenje bi trebalo uvijek biti usmjereno ka
podizanju životnog standarda građana Republike Hrvatske. Već pisano, sinergijsko
djelovanje privatnog i javnog sektora, trebalo bi se fokusirati na raznovrsne
faktore pa tako i na minimalnu plaću. Minimalna neto plaća od 01. siječnja
2023. godine iznosi 560 eura u Republici Hrvatskoj. Za usporedbu, 2019. godine
u Republici Sloveniji, minimalna neto plaća iznosila je 667 eura. Zadovoljstvo
i dostojanstven standard moraju biti misija i vizija relevantnih dionika, na
kraju svega, isplatiti će se i njima samima, u svim aspektima poslovanja.
Primjedbe
Objavi komentar