Razvijanje sustava upravljanja javnim poduzećima

Teško je zaboraviti podatak o posljednjoj Ininoj aferi i trenutno procijenjenoj novčanoj šteti koja iznosi gotovo 108 milijuna eura. Potresan podatak uzme li se u obzir kako je ilegalno trgovanje plinom izvedeno u razdoblje svjetske energetske krize, post-pandemijskog razdoblja, potencijalne nadolazeće globalne recesije.

Afera u Ini rezultirala je dodatnim umanjenjem povjerenja prema sustavu korporativnog upravljanja u javnim poduzećima Republike Hrvatske. Gubitak reputacije kako kod fizičkih tako i kod pravnih osoba nikako nije poželjan. Ina d.d. u 2021. godini prema najnovijim podacima bilježila je poslovne prihode u iznosu od 3,10 milijardi eura. Jedina dva poduzeća koja se nalaze ispred Ine d.d. na ljestvici najmoćnijih hrvatskih poduzeća jesu Enna grupa (4,99 milijardi eura poslovnih prihoda), Fortenova (4,18 milijardi eura poslovnih prihoda).

Iz navedenog, racionalno se rezonira kako je Ina d.d. najveće hrvatsko javno poduzeće prema kriteriju poslovnih prihoda¹, ostavivši iza sebe čak i HEP d.d. (2,17 milijardi eura poslovnih prihoda). „Veliki“ diktiraju trendove, predstavljaju temeljan obrazac ponašanja. Ako najveće hrvatsko javno poduzeće nema razrađen efikasan i efektivan sustav korporativnog upravljanja i svojevrsno si dozvoljava gubitak od do sad procijenjenih 107.903.643 milijuna eura, postavlja se legitimno i zastrašujuće pitanje o kvaliteti korporativnog upravljanja u ostalim javnim poduzećima Republike Hrvatske, kako na nacionalnoj tako i na nižim, lokalnim razinama.

Neminovne su promjene u pogledu korporativnog upravljanja Inom, ali i generalno svih javnih poduzeća u Republici Hrvatskoj. Rješavanje problema nije jednostavno, ali sigurno će rezultirati kvalitetnijim upravljanjem s ciljem postizanja pozitivnijih efekata poslovanja. Propisani pravni akti, s usklađenom, ažuriranom, preventivnom funkcijom djelovanja, pridonijeti će cjelokupnom razvoju mehanizama sustava nadzora. Pravni akti moraju inzistirati na kvaliteti strukturalne razrade svih internih i eksternih mehanizama korporativnog upravljanja kao i same ravnoteže mehanizama. Kriznu situaciju u vidu afere preprodaje plina treba iskoristiti s ciljem kreiranja pouzdane sustavne kontrole, primjenjive na apsolutna sva javna poduzeća u Republici Hrvatskoj.

Proces nije jednostavan, brz, lako primjenjiv, ali je nužan kao sredstvo rasta i razvoja kvalitete sustava korporativnog upravljanja i prikaza stvarno moguće implementacije određenih reforma, promjena u načinu funkcioniranja upravljačkih procesa. Kako bi se realizacija spomenutih mjera ostvarila, potrebna je visoka tehnička sposobnost, ali i spremnost, volja, angažman, hvatanja u koštac s problemima, nedostacima, prijetnjama pri upravljanju javnim poduzećima. Kompleksan zadatak, ali cijena veličine je upravo odgovornost.

 

¹ Globalno prihvaćen pokazatelj veličine poduzeća kao i primjerice broj zaposlenika u poduzeću.

Primjedbe